WAT MOET JE DOEN OM JOUW BEDRIJF TE LATEN GROEIEN?

WAT MOET JE DOEN OM JOUW BEDRIJF TE LATEN GROEIEN?

 

Wat leer je van dit artikel:

  • Ontdek het verschil tussen een businessplan en een businessmap;
  • Leer de 3 stappen die je moet nemen om jouw bedrijf te laten groeien;
  • Begrijp hoe je kunt identificeren waar jouw bedrijf staat en waar je het wilt hebben;
  • Zoek een concrete manier om jouw eigen businessmap te maken.

 

Als je probeert jouw bedrijf te laten groeien, is de kans groot dat je hebt nagedacht over het maken van een businessplan, of misschien heb je er al een gemaakt op de achterkant van een servet. Misschien heb je de strategieën voor bedrijfsgroei gelezen, maar weet je niet hoe die op jouw vakgebied van toepassing zijn. Je zou kunnen doorgaan met het maken van een goed uitziend bedrijfsplan, maar wanneer je de stappen gaat uitvoeren, lijkt niets te werken.

Betekent dit dan dat je niet moet proberen een toekomstgericht document voor jouw bedrijf te maken? Natuurlijk niet. Maar in plaats van na te denken over een businessplan, bekijken we een businessmap. Dit is flexibeler en een businessmap kan je niet alleen helpen te begrijpen waar je nu staat, maar ook waar je probeert naar toe te werken met jouw bedrijf. Het resultaat: bedrijfsgroei en duidelijke visie.

 

 

WAT IS EEN BUSINESS EIGENLIJK?

 

Laten we een paar termen verduidelijken. Bij het openen of runnen van een bedrijf is het jouw doel om een ​​duurzaam systeem te creëren waarmee je de kwaliteit van jouw leven en de levens van de mensen die je dient, consequent kunt verhogen. Uiteindelijk kan een bedrijf vrijheid en vervulling betekenen. De uitdaging? De meeste mensen raken verstrikt in het voertuig in plaats van het resultaat. Als jouw bedrijf is georganiseerd  rond het voldoen aan jouw behoeften en niet die van jouw klanten, dan heb je een baan en geen bedrijf.

 

 

WAAROM EEN BUSINESSMAP EN NIET EEN BUSINESSPLAN?

 

In de wereld van vandaag is een bedrijfsplan gewoon niet realistisch. De werkomgeving verandert zo snel dat je tegen de tijd dat je je ondernemingsplan hebt gemaakt, opnieuw moet beginnen. Wat heeft het voor zin?

Met een businessmap heb je iets dat je kan begeleiden van waar je nu staat naar waar je naartoe wilt. Als we dit vergelijken met een routekaart dan tonen kaarten de meest efficiënte route en alle obstakels, maar een belangrijk probleem met routekaarten is dat ze alleen nuttig zijn als je weet waar je bent.

Zodra je je businessmap hebt, moet je onthouden dat je deze constant moet bijwerken. Omdat we ons in een omgeving bevinden die voortdurend verandert, moet je je businessmap aanpassen om het spel voor te blijven. Bedenk hoe frustrerend het is als Google Maps niet wordt bijgewerkt om een ​​nieuw bedrijf of een permanente straatafsluiting op te nemen: uw businessmap werkt op dezelfde manier. Houdt je kaart up-to-date en je kunt bereiken waar je naartoe wilt.

 

 

HOE MAAK JE EEN BUSINESS MAP?

 

Vraagt ​​u zich af: “Hoe ga ik mijn bedrijf laten groeien?” De eerste stap is het maken van jouw aangepaste businessmap. Een businessmap maken begint met het beantwoorden van een reeks vragen. Hoe eerlijker je bent over waar je staat, hoe beter je in staat zult zijn om het gewenste resultaat te behalen: Dit zijn strategieën voor bedrijfsgroei die werken. Hieronder zie je een voorbeeld van een businessmap, zodat je kunt beginnen met het in kaart brengen van jouw eigen proces.

 

Stap 1: Jouw bedrijf begrijpen

 

In wat voor markten zit je?

Deze vraag lijkt misschien voor de hand te liggen, maar verdiep je wat dieper. Wie ben je in je vak en wie dien je? Bijvoorbeeld, in welke markt zit Starbucks? Je zou kunnen zeggen koffie. Maar als je dit vraagt aan Howard Bush, CEO van Starbucks, dan krijg je waarschijnlijk het verhaal van zijn reis naar Italië. Daar zag hij mensen die gretig in cafés bijeenkwamen voor en na het werk. De belofte van een ruimte om bij elkaar te komen voor de overgang tussen thuis en werk was het begin dat uitgroeide tot Starbucks. Hij wist dat zijn bedrijf ging over het creëren van een ervaring, een die wereldwijd consistent is en niet alleen koffie levert.

In welke business zit je eigenlijk? Hoe gaan de zaken?

Als je begrijpt wat jouw bedrijf werkelijk is, kun je anticiperen op veranderingen in de markt. Je ziet de mogelijke kansen en bedreigingen die je anders wellicht over het hoofd ziet.

 

 

Stap 2: Jouw verhaal

 

Waarom ben je oorspronkelijk in dit vak terecht gekomen?

Waarom zit je er nu in? Waar wil je op lange termijn staan? Deze vragen helpen je te zien waar je bent begonnen en waar je uiteindelijk naartoe wilt gaan. Als je deze vragen eerlijk kunt beantwoorden, ben je goed op weg om jezelf nauwkeurig te situeren op je businessmap.

Wie ben je?

Wie is onderdeel van je team? wat heb je nodig? Van wie zou je af moeten? Neem de balans op van de activa die je hebt, de activa die je mist en wat je tegenhoudt. Nogmaals, strategieën voor bedrijfsgroei werken niet zonder een volledig, nauwkeurig beeld van jouw huidige positie. De antwoorden kunnen je nog wel eens verrassen.

Wie is jouw huidige klant?

Deze vraag raakt de kern van jouw bedrijf. Wij praten over het creëren van “enthousiaste fans”; dit zijn klanten die bij je blijven en jouw merk echt waarderen, niet alleen het product of de service die je verkoopt, in plaats van klanten die zullen vertrekken zodra je ze tevreden hebt gesteld. Denk ook aan wie jouw klant moet zijn. Wat zal je klant nodig hebben? Met deze antwoorden kun je de toekomst van jouw bedrijf in kaart brengen voor maximale groei.

 

Stap 3: Waar ga je naar toe?

 

Met alle antwoorden die je hebt gekregen, kun je nu evalueren waar je nu staat. Hoe vergelijk je je met je concurrenten? Gelet op alles wat je weet, bedenk dan waar je staat in het grotere geheel. Zit je in een vergrijzende industrie en moet je eruit? Ben je de duidelijke gevestigde persoon of breng je een volledig nieuw gebied in kaart? Waar je ook bent, je hebt twee keuzes: je kunt groeien of je kunt doodgaan. Als je niet groeit, ga je dood. Het is gemakkelijk om te zeggen: “Ik wil begrijpen hoe ik mijn bedrijf kan laten groeien”, maar wat dan? Wij zeggen dat als jouw ‘waarom’ sterk genoeg is, jouw ‘hoe’ zal komen. En goed nieuws: je hebt zojuist je waarom uiteengezet. Je hebt net uitgezocht in welke branche je je echt bevindt en waarom, wat jouw klanten nodig hebben en waarom. Dus nu is het tijd om uit te zoeken hoe het bedrijf moet groeien, wat de sleutel is tot beheersing van de strategieën voor bedrijfsgroei.

 

WAT MAAKT EEN GROEI VAN EEN BEDRIJF? HOE KAN IK MIJN BEDRIJF LATEN GROEIEN?

 

De kern van alle succesvolle strategieën voor bedrijfsgroei? Waarde toevoegen. Serieus, het is echt zo simpel. Zodra je begrijpt hoe je consequent meer waarde kunt bieden dan iemand anders in jouw markt, ben je beter in staat om te identificeren waar je je nu bevindt. Je zult ook duidelijk zien wat er nodig is om te bereiken waar je wilt zijn. Je krijgt meer zekerheid over wat jouw bedrijf moet doen om te groeien, en je kunt jouw organisatie beter sturen in overeenstemming met die visie. Meest belangrijk is dat je begrijpt in welke branche je moet zijn om de dominante kracht te worden in jouw markt.

 

 

 

 

Wil je meer weten?  Neem dan contact op met VALYOUME via onderstaande knop.

 

Post by Admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *